נהיגה במהירות מופרזת


 לנהיגה במהירות מופרזת יש "מקום של כבוד" במסגרת מדרג העבירות הנפוצות ביותר בקרב נהגי ישראל, שכן מדובר בעבירה שכיחה ביותר אשר ניתן להניח מבוצעת כמעט על ידי כל נהג ממוצע בנקודת זמן מסויימת במהלך היום יום.

על מנת להילחם בתופעת המהירות המופרזת הציבה משטרת ישראל מכשירים אלקטרונים למדידת מהירות הנסיעה של הנהגים בכביש. בנוסף, ישנה פריסה רחבה של שוטרי תנועה המצוידים באמצעי מדידה שונים. הענישה על נהיגה במהירות מופרזת נקבעת בהתאם למהירות שבה נתפס הנהג, אם "נתפסת" נוהג במהירות מופרזת ע"י מצלמה-מכמונת מהירות יתקבל הדו"ח ישירות בביתך, בעל הרכב, ובמקרה בו נתפסת נוהג במהירות מופרזת על ידי שוטר, תקבל את הדו"ח במקום.

דרך עירונית:

א.      נהיגה במהירות העולה מעל המהירות המותרת עד 20 קמ"ש תגרור אחריה קנס בסך 250 ₪.

ב.      נהיגה במהירות שבין 21-30 קמ"ש מעל המותר תגרור אחריה קנס בסך 750 ₪ ו- 8 נקודות.

ג.        נהיגה במהירות של 31 קמ"ש ומעלה מעל המהירות המותרת תגרור אחריה זימון לבית המשפט.

דרך שאינה עירונית:

א.      נהיגה במהירות העולה מעל המהירות המותרת עד 25 קמ"ש תגרור אחריה קנס בסך 250 ₪.

ב.      נהיגה במהירות שבין 26-40 קמ"ש מעל המותר תגרור אחריה קנס בסך 750 ₪ ו- 8 נקודות.

ג.        נהיגה במהירות של 41 קמ"ש ומעלה מעל המהירות המותרת תגרור אחריה זימון לבית המשפט.

 מכשיר הממל"ז:

הממל"ז הינו מד מהירות לייזר, המשמש למדוד מהירויות של עצמים שונים בפולסים לייזר באור אדום.  המכשיר מופעל ע"י שוטר שעומד בצד הדרך במרחק של כפחות מ- 300 מטרים.  הלייזר מכוונן אל גוף הרכב והוא אינו ניתן לזיהוי ע"י עין אנושית.  קרן הלייזר אשר נעה במהירות האור פוגעת בגוף הרכב וחוזרת חזרה אל המכשיר. כך למעשה ניתן לחשב את המרחק בין השוטר המודד את המהירות לבין הרכב. המכשיר מבצע את המדידה  שוב ושוב  מספר פעמים בשנייה וכך על פי ההפרשים בין מדידה אחת לבין המדידות שאחריה ניתן לחשב את מהירות הרכב. המכשיר אינו מצלם את הרכב שביצע את העבירה דבר אשר יוצר ספקות ביחס לזהות אותו נהג אשר ביצע את העבירה.

מכשיר הדבורה:

מכשיר הדבורה עובד בשיטה של רדאר והוא מותקן בתוך ניידת המשטרה. המכשיר מצויד בשתי אנטנות אשר נמצאות על גג הניידת ויכול לקלוט, גם כאשר ניידת המשטרה במצב נסיעה.

המכשיר שולח קרן לייזר דרך האנטנות אשר יכולות לקלוט רכב הנמצא מלפנים, מאחור וגם רכב אשר נוסע בנתיב הנגדי. כאשר רכב מבצע עבירת מהירות הנתונים נקלטים בתוך ניידת המשטרה.

עם זאת, למכשיר הדבורה ישנם גם חסרונות. לדוגמה:  כאשר שוטר מזהה רכב שביצע עבירת מהירות הוא חייב לוודא שאותו רכב יהיה בודד בכביש ושלא יהיו בסמוך לו רכבים נוספים ו/או רכבת ו/או רכבים חונים בטווח של 50 מטרים לפחות.

חסרון נוסף הוא שהשוטר חייב לשמור על קשר עין רציף עם אותו רכב שביצע את העבירה מכיוון שמכשיר הדבורה אינו מצלם את הרכב שביצע את העבירה.

בנוסף למכשיר ישנה יכולת קליטה של עד 1,200 מטר מהניידת, אך בפועל טווח ראייה זה אינו בשדה הראייה של אותו שוטר כך שייתכנו טעויות רבות בזיהוי אותו הרכב שביצע את עבירת המהירות.

 מצלמות רמזור:

מצלמות רמזור הנמצאות בכניסה לצמתים מצלמות נהגים אשר חוצים את הצומת בחסות האור האדום מהוות גם הן מצלמות מהירות לכל דבר ויצלמו גם נהגים אשר נכנסים אל הצומת מעבר למהירות המותרת על פי החוק. המצלמה מצלמת שתי תמונות אשר יישלחו אל מקום מגוריו של בעל הרכב. נהג שנתפס נוסע בצומת מעל מהירות של 70 קמ"ש בכביש עירוני ומעל למהירות של 105 קמ"ש בכביש בין עירוני יקבל לביתו דו"ח הכולל שני צילומים צבעוניים של רכבו אשר חצה את הצומת מעל המהירות המותרת וכן קנס בסך 750 ₪ הכולל 8 נקודות. זכרו!  חשוב להאט כאשר מגיעים לצומת  ולא לעבור את המהירות המותרת על פי החוק.